Våroffer är den avslutande delen i anders de la Mottes årstidskvartett från Skåne. Foto: Thron Ullberg

Går i mål med skånskt Våroffer

Med Våroffer avslutar Anders de la Motte den årstidskvartett han inledde 2016 med Slutet på sommaren.
– Den har varit väldigt rolig att skriva och läsarresponsen har varit jättestor, men nu är jag ganska nöjd med det här sättet att berätta, säger han.

Fakta: Anders de la Motte
Född: 1971 i Billesholm
Bor: I Lomma
Bakgrund: Polis och säkerhetsexpert som debuterade som deckarförfattare med [Geim] 2010.
Priser: Fick svenska Deckarakademins debutpris för [Geim] 2010 och svenska Deckarakademins pris för bästa svenska kriminalroman för UltiMatum 2015. Slutet på sommaren, Höstdåd och Vintereld har alla nominerats till bästa svenska kriminalroman.
Böcker: [Geim] 2010, [Buzz] 2011, [Bubble] 2012, MemoRandom 2014, UltiMatum 2015, Slutet på sommaren 2016, Höstdåd 2017, Vintereld 2018.
Aktuell: Med Våroffer som kommer ut på Forum 30 mars. Med den avslutar han årstidskvartetten som inleddes med Slutet av sommaren.
Anders de la Motte om…
…att släppa en bok mitt i coronakrisen?
– Jag brukar åka runt mycket och träffa läsare och tycker det är kul. Framför allt när man som författare suttit instängd så många månader och jobbat är det kul att åka ut och träffa människorna som läser berättelserna och engagerar sig i dem och jag har sett fram emot att äntligen få presentera boken. Många av de här eventen är dessvärre inställda, av fullt förklarliga skäl, så nu får boken presentera sig själv.
…han efter fyra böcker med kvinnliga huvudpersoner tycker det är dags för en manlig?
– Det blir kanske en multiplot, att jag har många huvudkaraktärer. Det är ett smart drag att man kan flytta fokus och låta tyngdpunkten ligga lite mer på någon annan, så det blir kanske både kvinnliga och manliga huvudkaraktärer. Sen tycker jag egentligen att det är roligare att skriva om kvinnor. Jag är en snart 50-årig man så en sådan umgås jag med hela dagarna och det är min själ inte så roligt, ha ha.
…han är sugen på att lämna krimgenren för att skriva skönlitteratur?
– Det som varit kul med den här serien är att det är en hel del människor som sagt att, ”jag gillar egentligen inte deckare, men”… Om jag snubblar över en berättelse som intresserar mig och som jag tror att läsarna skulle tycka om så absolut. Det är en utmaning det med, kan jag skriva något som är intressant utan att någon ska behöva dö?

Våroffer utspelar sig precis som de tre tidigare årstidsböckerna på två tidsplan – nutid och i det här fallet 1986, då ett mord med rituella inslag inträffade i Tärnaby, den fiktiva skånska by som utgör bokens epicentrum.
I nutid har David, som är ett av de barn som blev vittne till mordet, återvänt till uppväxtorten för att driva restaurang i slottet som ligger i närheten. Med sig har han sin hustru Thea som blir byns nya läkare.
När hon får höra talas om mordet på 16-åriga Elita Svart, som skedde på valborgsmässoafton 1986, börjar hon nysta i vad det var som egentligen hände. Var det rätt person som dömdes för mordet och finns det fler offer?

Inspiration till grundstoryn i Våroffer har Anders de la Motte hämtat från Stravinskijs balett med samma namn, som bygger på en hednisk myt om hur en ung kvinna ska offras till naturen för att våren ska komma.
Precis som med de andra delarna i kvartetten inledde han arbetet med boken med miljön.
– Man tänker gärna på Skåne som platt och med sädesfält som böjer sig för vinden, men så är det ju inte alls utan det finns jättemycket spännande miljöer. I Slutet på sommaren hade jag kanten mellan slätt och skog, Höstdåd är ås och Vintereld är sjö. Jag ville att Våroffer skulle innehålla ett slott, för det har jag inte haft med så mycket innan. Som kontrast till det valde jag ett kärr eller träsk – det är något med den motsättningen, förruttnelsen i det stillastående vattnet och det pråliga med ett slott, förklarar Anders de la Motte hur han började bygga sin berättelse.
Inslag i nyheter, saker han hört eller händelser han läst om eller sett på tv och film, och gärna aktuella sådana, är andra ”byggstenar” han använder.
– Jag har en fil i datorn och telefonen där jag samlar på allt ifrån ett bra namn till en scen eller bara en liten handlingstråd. Mycket blir det aldrig något av, annat måste ligga till sig ett par år, men det måste vara saker som intresserar mig, förklarar Anders de la Motte.

Genom att göra sin huvudperson Thea till läkare fick han en karaktär som kan ställa frågor och få folk att öppna upp sig. Allestädes närvarande i berättelsen är också den mytiska figuren Bladmannen.
– Ganska många kyrkor, däribland Lunds domkyrka, har en bladman som lades in kanske som en brasklapp utifall det skulle bli en revival för de gamla gudarna. Jag har också läst mycket om de här småbyarna där man, i takt med att yngre människor flyttar inåt landet, bildar dagiskooperativ och försöker hålla igång byskolan, säger Anders de la Motte.

När grunden väl är lagd ägnar han mycket tid åt att få till miljöbeskrivningarna och känslan i boken.
– Om man skriver slow crime försvinner tempot ganska mycket och då måste man kompensera det med annat, som att fördjupa karaktärerna och jobba mer med miljöerna och bygga spänning med de elementen i stället. En scen där man styckar en människa och skickar delarna till polisen blir spännande, men det är inte lika svårt som att bygga spänning i en trakt där alla går och tittar lite snett på varandra, säger han.

Ett annat tema i Våroffer är bristen på likhet inför lagen och klasskillnader. Hur tänkte du där?
– I vilken grupp man än hamnar finns någon form av rangordning och i småsamhällena är det väldigt tydligt: du är mycket vem dina föräldrar och far- och morföräldrar är. Var de hederliga och rekorderliga personer är du troligen det också i de allmännas ögon. Var de inte det har du en hel del att bevisa. Det är väldigt tydligt i den trakt jag växte upp i också, vem som är vad. Det finns en tydlig social rangordning, vissa människor litar man på, andra inte, och behandlingen blir därefter, säger Anders de la Motte.

Med alla fyra årstider avklarade är förstås frågan vad Anders de la Motte ska göra härnäst.
Svaret är att han inte riktigt vet. Men:
– Jag har precis skrivit kontrakt med Bonniers på ytterligare fyra böcker, jag har lovat att det ska vara spänning och att det ska utspela sig i Skåne. Jag tycker fortfarande att det är väldigt roligt att skriva om Skåne, läsarna har uppenbarligen tyckt att det är väldigt roligt att läsa om Skåne och jag tycker att jag har hittat min egen nisch som är spännande att utveckla. Och kanske, kanske blir det en serie med återkommande karaktärer. Någonstans där är jag i tankeprocessen.

Är du klar även med slow crime?
– Nja, jag kanske kommer att skruva upp tempot lite grann. Vi får se, jag har inte hunnit prova ut språket ännu. Jag har ju gått från det snabba till det långsamma, men kan jag kanske blanda dem, och blir det bra? Det vet jag inte förrän jag provat. Jag skulle gissa på att jag nu försöker blanda lite element jag lärt mig på vägen,

Våroffer släpps i Sverige den 30 mars och några dagar tidigare i Norge. De andra böckerna i serien är redan utgivna i ett antal länder, så skånsk slow crime har visat sig fungera utmärkt även utanför våra landsgränser.
Och snart kanske vi får se Anders de la Mottes årstidskvartett även på tv.
– Jag får läsa de första två manusen, som jag själv varit med och jobbat med, den här veckan. Viaplay har gått in med utvecklingsmedel, så om de gillar det vi satt ihop nu kan det i den bästa av världar komma ett produktionsbeslut på den serien i vår.
Pernilla Ekdahl

Fakta: Anders de la Motte
Född: 1971 i Billesholm
Bor: I Lomma
Bakgrund: Polis och säkerhetsexpert som debuterade som deckarförfattare med [Geim] 2010.
Priser: Fick svenska Deckarakademins debutpris för [Geim] 2010 och svenska Deckarakademins pris för bästa svenska kriminalroman för UltiMatum 2015. Slutet på sommaren, Höstdåd och Vintereld har alla nominerats till bästa svenska kriminalroman.
Böcker: [Geim] 2010, [Buzz] 2011, [Bubble] 2012, MemoRandom 2014, UltiMatum 2015, Slutet på sommaren 2016, Höstdåd 2017, Vintereld 2018.
Aktuell: Med Våroffer som kommer ut på Forum 30 mars. Med den avslutar han årstidskvartetten som inleddes med Slutet av sommaren.
Anders de la Motte om…
…att släppa en bok mitt i coronakrisen?
– Jag brukar åka runt mycket och träffa läsare och tycker det är kul. Framför allt när man som författare suttit instängd så många månader och jobbat är det kul att åka ut och träffa människorna som läser berättelserna och engagerar sig i dem och jag har sett fram emot att äntligen få presentera boken. Många av de här eventen är dessvärre inställda, av fullt förklarliga skäl, så nu får boken presentera sig själv.
…han efter fyra böcker med kvinnliga huvudpersoner tycker det är dags för en manlig?
– Det blir kanske en multiplot, att jag har många huvudkaraktärer. Det är ett smart drag att man kan flytta fokus och låta tyngdpunkten ligga lite mer på någon annan, så det blir kanske både kvinnliga och manliga huvudkaraktärer. Sen tycker jag egentligen att det är roligare att skriva om kvinnor. Jag är en snart 50-årig man så en sådan umgås jag med hela dagarna och det är min själ inte så roligt, ha ha.
…han är sugen på att lämna krimgenren för att skriva skönlitteratur?
– Det som varit kul med den här serien är att det är en hel del människor som sagt att, ”jag gillar egentligen inte deckare, men”… Om jag snubblar över en berättelse som intresserar mig och som jag tror att läsarna skulle tycka om så absolut. Det är en utmaning det med, kan jag skriva något som är intressant utan att någon ska behöva dö?

Dagens fråga

Äger du ett våffeljärn?

  • Ja (85%, 248 Röster)
  • Nej (15%, 44 Röster)

Antal röster: 292

Loading ... Loading ...