SuccĂ©! 👏👏👏👏

PjĂ€sen Drottning Sophia Del III – FĂ„ngens testamente som Marcus Enochsson har skrivit, Ă€r nu över! Efter fyra förestĂ€llningar pĂ„ Kulturhuset i HĂ€ssleholm sĂ„ vill vi i Teaterkompaniet Connect tacka alla ni som kom och tittade och stöttade oss som teatergrupp. Ni stöttade inte bara oss utan ni stöttade Ă€ven kulturen i vĂ„r stad. Tack till all personal pĂ„ Kulturhuset som tog hand om oss och fick oss att trivas. VĂ„r ljus och ljud-tekniker var sĂ„ professionella och trevliga och lĂ€ttsamma att jobba med. Tusen Tack!

VĂ„r resa har inte varit den lĂ€ttaste. NĂ€r vi fick manuset första gĂ„ngen var tanken att nĂ„gon skulle gestalta ”Drottning Sophia”. Hon skulle finnas med i pjĂ€sen som en karaktĂ€r. Jag valde snabbt ut en skĂ„despelare som skulle spela rollen som ”Sophia”. NĂ€r manuset var klart upptĂ€ckte vi att manusförfattaren tĂ€nkt om och valt att rollen som ”Drottning Sophia” inte alls skulle gestaltas av nĂ„gon skĂ„despelare. Vi tog oss an manuset Ă€ndĂ„ dĂ„ vi var sĂ„ instĂ€llda pĂ„ att sĂ€tta upp pjĂ€sen. DĂ„ upptĂ€ckte vi att manuset inte riktigt var skrivet för en teaterscen, utan det var skrivet mer som ett filmmanus. Vi hade svĂ„rt att förstĂ„ allas roller och syfte, samt vad för relationer vi skulle ha mellan oss. Manusförfattaren hade inte utgĂ„tt frĂ„n Konstantin Stanislavskijs kĂ€nda V-metod dĂ„ man stĂ€ller frĂ„gor som börjar pĂ„ bokstaven V. FrĂ„gor som: Vem Ă€r jag? Vart kommer jag ifrĂ„n? Vilken relation har jag till de andra? Vad har jag gjort innan? Osv…

Om man som manusförfattare och Àven som skÄdespelare utgÄr frÄn Stanislavskijs kÀnda V-metod, nÀr man stÀller frÄgor som börjar pÄ bokstaven V, blir det lÀttare att arbeta med karaktÀrernas uppbyggnad. Det blir desto lÀttare att utveckla sin rollkaraktÀr och förstÄ varandras relationer. Vilket sÄklart Àr mycket viktigt. Den biten var tyvÀrr otydlig.

Manuset fick igen skrivas om och förtydligas. Vilket Marcus förstod och skrev om. Sedan fick vi ett nytt manus att ta oss an, vilket gjorde att vÄr tid blev knapp. Allt blev som förskjutet. Vi hade fortfarande lite svÄrt att förstÄ rollkaraktÀrernas relationer och det var mÄnga namn som dök upp i pjÀsen, som vi inte förstod vad de hade för relationer mellan varandra. Vilket förvirrade oss. Vi frÄgade Marcus om det var okej att vi fick Àndra lite i manuset, och förtydliga vissa repliker, vilket vi fick. Vi  försökte göra det till det allra bÀsta för oss alla. Vi fick helt enkelt repa extra pÄ helger och sena kvÀllar för att hinna ikapp den tiden vi förlorade dÄ manusförfattaren fick skiva om.

Med tiden började vi sakteliga hitta den ”röda trĂ„den” i handlingen och karaktĂ€rerna blev allt tydligare. Jag valde i de tunga momenten med mycket text dĂ€r texten var svĂ„r att ta in och kanske svĂ„r att förstĂ„ för en publik som Ă€r ovan att se teater, dĂ€r valde jag att lĂ€gga in komik. Samt en tydlig rollkaraktĂ€r som gestaltades som ”osynlig” radioreporter fick förtydliga vad som skedde endast genom en radioröst. DĂ€r hade Marcus vĂ„r manusförfattare gjort ett fantastiskt jobb nĂ€r vi bad honom i all hast igen förtydliga manuset och skriva smĂ„ radioinlĂ€gg som kunde guida publiken genom handlingen.

Tillslut nÀrmade vi oss premiÀren och det var nog dÄ som vi alla kÀnde att vi kunde landa och ta till oss manuset pÄ allra bÀsta sÀtt. NÀr all regi var satt och karaktÀrerna hade en tydligare bild var det bara att köra.

VÄra lÄnga repetitioner och alla de helger vi repat var verkligen sÄ vÀrda nÀr vi nu tÀnker tillbaka. Tack vare det kÀnde sig alla skÄdespelare sÄ trygga och sÀkra nÀr det vÀl var dags för premiÀr. De var sÄ vÀl förberedda. All regi satt sÀkert i var och en. De njöt pÄ scen. Man riktigt sÄg hur de Àlskade spela teater ihop. De spelade sÄ professionellt. Jag törs nu kalla dem för professionella amatörskÄdespelare. Helt klart!

Publiken reste sig upp och applĂ„derade. Det Ă€r nog det bĂ€sta betyget man kan fĂ„. SĂ„ trots vĂ„r tuffa resa med otydligheter och en manusförfattare som fick kĂ€mpa lite extra med manuset, sĂ„ blev det tillslut vĂ€ldigt BRA! Jag tror Marcus Enochsson har lĂ€rt sig massor pĂ„ vĂ„r resa. Även vi! Det blev succĂ© tillslut!

Nu vÀntas nya utmaningar för teaterkompaniet Connect. Redan nÀsta vecka ska vi besluta oss för ett nytt manus. Troligtvis blir det nÄgot av Strindberg, vilket hade varit spÀnnande. Vad det blir fÄr jag Äterkomma med senare. HÄll utkik. I höst intar vi scen igen!

HÀr ser ni tvÄ bilder frÄn vÄrt genrep:

Tack vĂ„r manusförfattare Marcus Enochsson som tog sig till vĂ„r önskan och finslipade manuset dĂ„ vi hade svĂ„rt att förstĂ„ karaktĂ€rernas relationer med varandra och gjorde sĂ„ handlingen blev enklare. Som Ă€ven tillĂ€t oss att Ă€ndra pĂ„ vissa repliker och Ă€ndra pĂ„ vissa stycken. Tack för att du har haft tĂ„lamod med mig som regissör. Jag vet att vi har lĂ€rt oss massor av varandra. Tack för att du erbjöd oss i Teaterkompaniet Connect att sĂ€tta upp Drottning Sophia Del III – FĂ„ngens testamente för publik. Detta blev vĂ„r första teaterproduktion tillsammans som nybliven teatergrupp. Vi i Connect vill önska dig Marcus Enochsson all lycka till i fortsĂ€ttningen som manusförfattare inom film och teater.

 

* Konstantin Sergejevitj Stanislavskij, född 17 januari 1863 i Moskva, död 7 augusti 1938 i Moskva, var en rysk skÄdespelare och teaterdirektör. Stanislavskij rÀknas som en av teaterhistoriens ledande teoretiker och var en av grundarna av KonstnÀrliga teatern i Moskva.

 

 

 

 

Maria Lundin EnetjÀrn
Namn: Maria Lundin EnetjÀrn

Ålder: 48 Ă„r.

Familj: Gift med Jonas EnetjÀrn frÄn Nyköping. Barnen, Elsa 13 Är och Axel 11 Är.

Intressen: Teater, dans, bakning, konversationer och att vara vid havet
LÀs Àven min Rioblogg: https://nouw.com/riomaria

Kategorier